India - Tizenhatodik bejegyzés
Hölgyeim, és uraim! Mielőtt megkezdenénk az
ereszkedést Újdelhi reptér felé, kérem hadd hívjam fel figyelmüket egy
különleges utasunkra. Látják a gép hátuljában azt a pubertás arcszőrzetű
fiatalembert a copfba kötött hosszú hajjal? Nos, kérem szépen, ő egy igazi hős!
Európából érkezett ide, azzal a céllal hogy megmentse az országunkat. Micsoda
férfi, nem igaz?
Szegény gyerekeket fog tanítani Jaipurban.
Elképesztő!
Teljes önzetlenségről tanúbizonyságot téve
otthagyta a családját, otthagyta a barátait, csak hogy részt vegyen egy
harmadik világbeli ország felzárkóztatásában. Mert hát ez volt az egyetlen
motivációd, ugye? Magadra egy percig sem gondoltál… ó, hogy kapnál egyszerre
kolerát, és sárgalázat, de komolyan, te képmutató hippi gyökér. Belevezetném a
gépet a Himalájába ha te lennél az egyetlen utas. Legyél olyan szíves, és
kotorj ki egy AIDS-es tűt az első szemétdombból amit meglátsz, és lőj magadba
vele huszonöt gramm heroint. Csak így tudnál szignifikánsan hozzájárulni az
emberiség fejlődéséhez.
Hajnalban érkeztünk meg Delhibe. A Bangkoki
hőség után felpezsdítő volt a tizenhárom fok, de nem élvezhetjük túl sokáig.
Áprilisban jön a nyár, ami 45-50 Celsius közti eszméletlen párás poklot jelent.
Nem várom.
Az első három nap még nem volt igazán India. A
reptéren felvett egy pofa, majd elfuvarozott a szervezetünk főhadiszállására,
ahol teljesen elfogadható körülmények fogadtak.
Ettünk Indiai ételt, találkoztunk Indiai
emberekkel, sétáltunk Indiai parkban. Részt vettünk Indiai mítingeken.
Gyakorlati kérdések, és elvárások. Az országról kialakított általánosítások
tényként tálalva.
Na de ejtsünk pár szót a projektről, amibe
érkeztem. Az Akadémia Dolgozó Gyerekeknek elnevezésű kezdeményezés 2009-ben
indult Jaipurban a finn kormány euroinak segítségével. Két nagyobb, központi
iskola nyílt jobb környékeken, de közvetlen a nyomornegyedek mellett, és négy
kisebb „szatellit” bennük. Ezekre azért volt szükség, mert a kisebb gyerekeknek
életveszélyes átkelni egy főúton az Indiai közlekedéskultúrában.
6-tól 15 éves korig találhatunk itt kölköket. Mindegyik
Iskolában felzárkóztatás megy. A szatellitekből szép lassan felzárkóznak a
gyerekek a központi Iskolához, a központiból pedig az államihoz. A cél, hogy a
szegény körülmények közt élő lurkók a munka mellett oktatást, struktúrát, és
közösségi érzést kapjanak. A tanároknak úgy kell befogniuk a diákokat az
utcáról. Megfürdetik, adnak nekik uniformist, majd elkezdik őket tanítani.
Bár a négy szatellit tavaly bezárt, a két
központi iskola mára a kormány által is elismert privát intézménnyé vált
összesen majd háromszáz diákkal. Az évek során a beíratott gyerekek hetven
százaléka folytatta állami iskolában tanulmányait. Délutánonként alap szintű
informatika, és fodrászképzés is elérhető azok számára, akik nem robotolni
mennek tanítás után.
Hárman jöttünk ide. A román pár, meg én.
Meglátogattuk mindkét iskolát, majd el is lettünk helyezve bennük. Nincs sok
különbség köztük, ugyanaz a tanrend, ugyanaz a minden, kivéve hogy az egyik
picit nagyobb. Én egyedül maradtam a kisebben, ők mentek a másikba.
A metró állomástól ballagtunk lefelé egy
lépcsőn Delhiben. Az alján egy rajnyi riksa sofőr, és pár koszos kisgyerek lepett
el minket. A gyerekek a kezünket fogták, és azt mutogatták hogy éhesek. A
sofőrök próbálták eltessékelni őket, miközben azt üvöltötték „hova mész?”. Szívet
melengető élmény, küldöm mindenkinek, aki szereti.
Miután épségben kikeveredtünk a magból,
fogtunk egy riksát. Egy riksát kilencünknek. Egy négy személyes riksát
kilencünknek az összes csomagunkkal. Prés.
Hárman
szálltunk ki egy buszmegállónál. Egy olyan buszmegállónál, ahol nem áll meg a
busz. Viszont lassít. A pakkokkal élmény volt felugorni a keskeny ajtón a
Jaipur felé tartó retkes fapadosra. Az út pedig valami fergeteges volt. A
közlekedéskultúra nem rosszabb mint Kínában, ugyanannyira totális káosz. Na de
az útviszonyok, és amit látsz az út mentén, az itt valami csodálatos.
Krátereken ugrándozva nem tudod mennyire
reális az a félelmed, hogy fel fogunk borulni. Tehenek, és szemét mindenfelé. A
koszban seprűt gyártó családok, az út mentén szaró-hugyozó népek, és a tortán
habként egy orrfacsaró szennyvíz tó. Mindez India egyik legfejlettebb
államában. Ami viszont kifejezetten tetszett, az a kőrakás tetején székelő
fiatalember volt. Ha valaha felmerült bennetek a kérdés, ki az, aki megmászik
egy tíz méteres kőrakást csak hogy a tetején kakálhasson egyet, akkor most már
tudjátok hogy ez az uraság az, Jaipurtól úgy ötven kilométerre, déli irányban.
Kedvenc fekete komikusom, Dave Chappelle
mondotta volt egyik műsorában, hogy mikor az Amerika déli államaiban lévő
rasszizmust tapasztalta, nem is lett mérges, csak elismerően bólogatott hogy ez
már valami. Valahogy így éreztem én is az első pár napban. Nem lettem mérges,
és nem is kaptam sokkot, egyszerűen csak „Azt a mindenit, ez valami elképesztő…”
Képzelj el egy olyan társadalmat, ahol a
tradíció, és a vallás dominál. A következetesség, és a logika sokszor nyomokban
sem tapasztalható. A felvilágosodás még várat magára.
A mélyen tisztelt, szabadon mozgó állatok nagy
százaléka elképesztően rossz állapotban van, csont sovány, és hullik a szőre.
Néha az, az érzésem humánusabb lenne elfogyasztani szegény párát. Hébe hóba
viszont azt látni hogy jobban tartják, mint a saját gyereküket.
A szintén nagyra becsült természetre szó
szerint szarnak, vagy szeméthegyekkel borítják be.
Több férfi egymás kezét fogva sétál az utcán,
mivel házasság előtt nőhöz nem nyúlhatnak. Minden alkalmat megragadnak hogy
hozzáérjenek valakihez. Ezt a saját bőrömön is tapasztaltam. De próbálok nem
ítélkezni, ezért is használom a jelenséget leíró angol szakkifejezést:
„extremely gay”
A szállásom egy három szobás lakás, amit három
Indiaival osztok meg. A projekt vezetőjével, Ashokkal, aki annak az iskolának
az igazgatója, ahova be lettem osztva. Egy tanárral szintén ugyanonnan, Nanu
Rammal. És a másik iskola igazgatójával, Umrawval. Kiváló állagú hely, itteni
viszonylatban jó környéken, de Európai standardről ne is beszéljünk. Minden
létfontosságú elem adott, és saját szobám van. A kollégáim pedig külön
költöztek egy lakásba.
Az együttéléshez nem volt túlságosan nehéz
hozzászokni. A turhafelszívás hangját mostanra Vivaldi tavaszaként hallom
reggelente. A személyes terembe sem másznak bele, annak ellenére hogy azt
hallottam minden Indiai bele fog.
Tehát a leírtak alapján az iskolák nagyon klafán,
klasszul, sőt fainul működnek, a valóság azonban nem ilyen rózsás. A szűk hely itt azt jelenti, hogy nincsenek padok, se székek, a 8 osztályra 4 „terem”
áll rendelkezésre. Így két osztály egy helyiségben, egy másik kint az udvaron,
a következő a folyosón. Olykor még az irodában is megy a tanítás.
Ezt leszámítva a felszereltség viszonylag jó.
Funkcionáló számítógépek internettel, fehér táblák, és tankönyvek. A falak
koszosak, de tananyaggal, és a diákok által gyártott poszterekkel, térképekkel
lettek körbevéve. Az én iskolámban velem együtt hatan vagyunk tanárok a nyolc
osztályra, plusz az igazgató/projekt vezető, aki néha-néha besegít. Szóval nem
jut egy osztályra egy tanár, így rotáció, és össze-vissza rohangálás egyesek
sorsa.
A gyerekek életébe sikerült némi fegyelmet, és
struktúrát vezetni. Reggelente megjelennek a kis uniformisukban. Kék ing,
szürke nadrág, a lányoknak szoknya. Ők készítik elő a termeket, kisöprögetnek, leterítik
a lyukakkal díszített pokrócokat. Ezután mindannyian beülnek a legnagyobb
helyiségbe, hogy népi dalokat, és imákat énekeljenek.
De az a helyzet, hogy ezek a kölkök nem
átlagosak. Otthon nem kapnak figyelmet, fegyelmet, és a többségük elképesztően
szegény. Ebből adódnak a magatartási, „azt csinálok, amit akarok” gondok. A házi
feladat mint elvárás reménytelen, egyrészt mert az otthoni kontroll hiányában
semmi nem készteti őket az elvégzésére, másrészt pedig többen közvetlen dolgozni mennek tanítás után. Üvegeket kotornak ki a szemétből, utcán árulnak
mindenféle portékákat, és a többi.
Ennek fényében a tanárok dolga nem túl
egyszerű, pár óra a gyerekekkel, és teljesen le vannak szívva. A fizetésük
olykor nevetségesen alacsony, aminek a felét hazaküldik. Ezért nem mondhatok
semmit, mikor csak felírnak egy feladatot a táblára, és összeroskadnak harminc
percre a sarokban.
Na de majd én aztán megtalálom a módot, hogy
motiváljam őket. Mind a gyerekeket, mind a tanárokat. És a végén diplomaátadós,
sírós jelenetben ölelkezünk a pódiumon, csak hogy aztán egy modern pop-rock
számra elsötétedjen a kép, és kiríják a szereplők hátralévő életét… „Márk
agyában három év múlva elpattant egy ér.”
Az első két hétben elméletileg egy helyi
tanárral kellett volna dolgoznom. Megfigyelni, segíteni az angol kiejtésben, miegymás.
Ehhez képest, mikor hétfőn megjelentem azzal fogadtak, hogy „Te tanítasz ötödik
osztály. Tanár hiányzik.” Említettem, hogy a tanárok közül kettő beszél valamiféle angolt, annak ellenére
hogy mindegyikük tanítja a nyelvet? Azt hiszem nem, tehát íme.
Ezen a szinten a gyerekeknek már folyékonyan
kellene olvasniuk, és mondatokat sem ártana alkotni. Sajnos egyikre sem
képesek. Viszont a szókincsük nem annyira katasztrofális.
Olvasgattunk, memorizáltunk új szavakat, megtanítottam
őket akasztófázni, amit nagyon élveztek, és még matematikáztunk is. - Pár
elképesztően kreatív olvasó itt visszakérdezne, hogy akkor fellógatták e
egymást az udvaron. A válasz természetesen: nem. És mikor azt mondom, hogy
élveztem a gyerekekkel való foglalkozást, nem kell alagsorra, lerobbant
furgonra, és nagykerben vásárolt cukorkára gondolni.
Kétszer tettek be az ötödik osztályhoz,
egyszer a másodikhoz, egyszer a harmadikhoz, attól függően hogy hol kellett
ember.
Szerdán egy gyermekmunka ellenes fesztiválon
vettünk részt a műszaki egyetemen, szombaton pedig a legnagyobb indiai ünnep
alkalmával – ami a színek fesztiválja – kifáradtunk egy parkba, ahol a kölkök
játszottak, és jól beszínezték egymást, de még minket is.
Az ünnep még tart, egészen keddig. Indiai kollégák,
és a gyerekek a családjukkal. Mára az összes pajtásom idefáradt az önkéntes
csapatunkból, így közösen hosszú hétvégézünk egyet.